سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دو آزمندند که سیر نشوند . آن که علم آموزد ، و آن که مال اندوزد . [نهج البلاغه]
پنج شنبه 85 آذر 2 , ساعت 6:35 صبح

جستجوی کلمه SEX و رفتار کاربران اینترنتی

یک سایت اینترنتی در مطلبی تحت عنوان «قابلیت‌ها‌ی جدید گوگل و کشف رفتار ایرانی‌ها‌ در اینترنت» ضمن معرفی سرویس google trends که ماه‌ها کار خود را آغاز نموده است، به نتایجی در مورد رفتار ایرانیان در اینترنت دست پیدا کرده است.

به گزارش «شریف نیوز»، سرویس فوق این قابلیت را به کاربر می‌دهد که بفهمد کلیدواژه مورد نظر وی در چه زمان و چه مکانی بیشترین جستجو در گوگل را به خود اختصاص داده است.
این سایت می‌نویسد: «خبرنگار سایت فردا به طور آزمایشی کلمه SEX را در این سرویس سرچ کرده و به نتایج جالب توجهی دست یافت. نتایج فوق نشان می‌دهد که این کلمه به ترتیب در کشورهای پاکستان، مصر، ویتنام، ایران، هند، مراکش، عربستان، ترکیه، فیلیپین و لهستان بیشترین مورد استفاده را داشته است.»

به گزارش «شریف نیوز»، با جستجوی کلمه SEX در بخش google trends، جدول نتایج زیر در مورد «شهرهایی» که کاربران اینترنتی آنها بیشترین درخواست جستجوی این کلمه را داشته اند، این‌گونه به دست می‌آید:

hspace=0

 

نکته‌ای که جستجوگر سایت اینترنتی «فردا» فراموش کرده، این است که کاربران اینترنتی در اکثر نقاط دنیا به دلائل مختلف (ازجمله مساله زبان) حرفه‌ای‌تر از کاربران ایرانی، عرب، ترکیه‌ای و... بوده، لذا در جستجوهای خود از کلیدواژه‌های «موثرتری» در ارائه نتایج مورد نظر خود استفاده می‏کنند. در این مورد نیز، کاربران جهانی که با انگیزه‌های جنسی در اینترنت به وبگردی مشغولند، در جستجوهای خود از کلماتی به مراتب تخصصی‌تر  نسبت به کلمه بسیار عام SEX استفاده کرده، و تنها به عنوان مثال در مورد کلمات:

۱. GAY

۲. LESBIAN

به ترتیب شاهد آمارهای زیر هستیم.

۱)

hspace=0

جدول فوق مربوط به ۱۰ شهر اول است. در جستجوی این کلمه(GAY) به صورت کشوری، به ترتیب، شیلی، مکزیک، کلمبیا، ونزوئلا، آرژانتین، پرو، انگلیس، ایتالیا، استرالیا، اسپانیا، ۱۰ کشور اول هستند. (کشورهای اسپانیولی زبان، بیشترین درصدها را به خود اختصاص داده‌اند.)

 

 

۲)

hspace=0

جدول شماره ۲ مربوط به ۱۰ شهر اول، و در جستجوی این کلمه(LESBIAN) به صورت کشوری، به ترتیب، نیوزلند، استرالیا، انگلیس، آمریکا، کانادا، نروژ، هند، سوئد، فنلاند و بلژیک، ۱۰ کشور اول هستند.

 

هنگامی که کلیدواژه SEX را در مورد شهرهای کشورمان در بخش google trends جستجو می‌کنیم، خواهیم دید که تهران با بیش از ۱۰ میلیون جمعیت، حتی در بین ۱۰ شهر اول کشورمان از نظر جستجوی کلمه SEX در گوگل نمی‌باشد و به جای آن شهرهای کوچک‌تری در رتبه‌های اول قرار دارند: اردبیل، قزوین، زنجان، ایلام، تبریز، اراک، کرمان، بابل، مشهد، اصفهان. که این خود نشان دهنده پیچیده بودن نوع رفتار کاربران و بستگی آن به بسیاری عوامل دیگر همچون آشنایی بیشتر با شبکه اینترنت و وبگردی حرفه‌ای و... دارد. 

لذا جستجوی تنها یک کلمه، نمی‌تواند نشان‌دهنده رفتار اینترنتی کاربران یک جغرافیای خاص باشد و تجزیه و تحلیل چنین مساله‌ای به داده‌های فراوانی نیاز دارد، هرچند تردیدی نیست که حجم استفاده‌ نامطلوب از اینترنت نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورها درصد قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.



آهستان....... تعطیل نمی‏شود!
[عناوین آرشیوشده]