• وبلاگ : آهستان
  • يادداشت : اخراجي‏ها و كاسه‏هاي داغتر از آش !!
  • نظرات : 2 خصوصي ، 8 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + بنده خدا 

    سلام دوباره

    ببينيد اونهايي كه تو جبهه بودند با جنگ زندگي كردند و واقعيتهاي جبهه را با گوشت و پوست و خون خود لمس كردند . مثالي بزنم تا موضوع بيشتر باز بشه .

    كسيكه در يك جايي زندگي كرده با اون كسي كه از توصيف ديگران با اونجا آشنا شده فرق زيادي هست . پس اگر بگيم هركس برداشت خودش را از جبهه داره اشتباطه براي اينكه جبهه چيز نا مفهوم و دور از دسترس نبوده كه هركسي از آن برداشت خاص خودش را داشته باشد . جنگ قسمتي از تاريخ مردم ماست و اونهايي كه جبهه رفتند برداشتهاي متفاوت از آن ندارند . چون همه شان چيز واحدي را لمس كردند ولي اونهايي كه جبهه نبودند به همان دليل كه گفتم برداشتهاي متفاتي از جبهه دارند.

    اوني كه گفتم تو جبهه اينگونه تحولات نبوده منظورم بطور عام هست و ضمنا در كامنت قبلي گفتم كه فيلم ساز نبايد فقط بخشي از جبهه را انتخاب و به آن بپردازد بلكه روح حاكم بر جبهه را به تصوير بكشد .

    جبهه فرهنگ خاص خودش را داشت كه الان تو زندگي روزمره ما مثل وجود ندارد.

    گفتيد در يك فيلم يك يا دو ساعته نمي شود جبهه را به تصوير كشيد . من هم قبول دارم ولي حداقل مي شود فرهنگ حاكم بر جبهه را انگونه كه بود تصوير كرد و نه انگونه كه خودمان دوست داريم باشد

    از ما گفتن شما دوست داريد باور كنيد دوست هم داريد باور نكنيد همانطور كه قبلا هم گفتم تابحال فيلمي نديدم كه جنگ را انگونه كه بود به تصوير كشيده باشد . حتي همه انها را هم جمع كني بازهم منعكس كننده واقعيتهاي جبهه نيستند.

    واسلام

    پاسخ

    سلام مجدد1- منظورم از برداشت متفاوت اينست كه بين ديدگاه يك نظامي با يك هنرمند تفاوت ديدگاه وجود دارد. يك نظامي جنگ را از نظر اصول و تاكتيكهاي رزمي نگاه ميكند اما يك هنرمند از ديدگاه خودش. اين هيچ منافاتي با گفته شما ندارد كه جنگ يك چيز واحد بوده و چيز متفاوتي نبوده. اما ميان جنگ سينمايي با جنگ واقعي فرقهايي هست. اين گفته من نيست. استادان اين عرصه هميشه اين حرف را زده اند. مگر ابراهيم حاتمي كيا خود در بطن جنگ نبوده. مگر او را فردي متعهد و بسيجي نمي شناسيم. چرا هميشه و در همه جا حتي در ديدار هنرمندان با رهبري، صراحتا اعتراض كرد و گفت ما هنرمنديم و نمي توانيم از ديدگاه نظامي شما جنگ را ببينيم. ما راه و روش خودمان راداريم. الان سو تفاهمي كه براي مخالفان اين فيلم پيش آمده تا حدودي از اين نوع است. آنها جنگ را آنطور كه خود ميخواهند تصور ميكنند ولي كاري به هنر و سينما ندارند.2- نوشتي كه اي كاش در اين فيلم هم فرهنگ حاكم بر جبهه نشان داده ميشد/ من از شما مي پرسم آيا نشان داده نشد؟ يعني واقعا شما حتي يك صحنه هم پيدا نكرديد كه فرهنگ جبهه را نمايش دهد؟ اگر نديد من براي شما مثال مي زنم:الف) صحنه بمباران شيميايي را يادتان هست؟ ايا در جنگ سراغ نداشتيد كه افرادي ماسك خود را به ديگري ببخشند. اين چيزي است كه در اين فيلم نشان داده شده است.ب) اخلاص و مردانگي رزمندگان : آيا صحنه جوانمردي آن رزمنده ارتشي در اين فيلم نشان داده نشد؟ راستي يك سوال از شما مي پرسم. اگر اين فيلم در بيان واقعيات جنگ و نشان دادن فرهنگ جبهه موفق نبود، پس چرا اكثر تماشاگراني كه آنرا ديدند هرگز ادعا نكردند كه اين فيلم بر عليه جنگ بوده. چه در خارج از كشور و چه در داخل، خيلي از جوانان و افرادي كه سالها بود كه قيد فيلمهاي آبكي جنگي را زده بودند بعد از تماشاي اين فيلم دوباره با آن آشتي كردند. پس چطور مي توان ادعا كرد كه اين فيلم اثري معكوس داشته است....البته من ادعا نمي كنم كه اين فيلم صد در صد در بيان مفاهيم جنگ موفق بوده اما تا حدود زيادي كارش را بخوبي انجام داده است.