سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بارالها ! اگر مرا به زنجیر کشی و عطای خود را در میان شاهدان از من بازداری، ... امیدم را ازتو نخواهم بُرید و چهره امیدوار به گذشتت را از تو نخواهم گرداند و محبّتت از قلبم بیرون نخواهد رفت . [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعایش ـ]
دوشنبه 85 شهریور 13 , ساعت 9:34 عصر

چند روز پیش سوار اتوبوس ، به سمت تهران می رفتم . در طول مسیر راننده اتوبوس ، لطف کردند و دو فیلم ایرانی که اتفاقا ً خیلی هم  این روزها معروف شده اند را برایمان پخش کرد . فیلم « آتش بس » و فیلم « ازدواج به سبک ایرانی » .

قبلا ً یه چیزهایی درباره این فیلمها شنیده بودم اما فرصت تماشای آنها را پیدا نکرده بودم . اما از مزایای سفر با اتوبوس یکی همین است که مجبوری فیلمهایی را که برایت می گذارند ببینی تا در طول سفر  حوصله ات سر نیاید .

ازدواج به سبک ایرانی ساخته حسن فتحی :

ظاهرا ً هدف کارگردان و تهیه کننده از ساخت این فیلم ، معرفی فرهنگ ناب و اصیل ایرانی است ، تا همه جهانیان بدانند که ما چه ملت با فرهنگی هستیم  !     

جوانی غربی ، با در دست داشتن نقاشی یک دختر ایرانی ( مینیاتور ) عاشق دختر می شود و به قول خودش به دنبال نیمه گمشده خود می گردد و با حفظ کردن ابیاتی از حافظ و سعدی سعی در ابراز عشق پاک خود دارد !! از بد حادثه هم چهره آن دختر شبیه شیلا خداد خودمان هست که در یک خانواده سنتی زندگی میکند و پدری سخت گیر داردکه  مخالف هرگونه امروزی شدن دخترش است . اما کارگردان  همیشه به داد شیلا خانم می رسد و هر طور شده او را از چنگ پدر نجات می دهد تا اینکه شیلا خداد به آژانس مسافرتی دایی اش ( با بازی سعید کنگرانی !! ) می رود تا مشغول کار شود و درست همین جاست که سر و کله آن عاشق غربی پیدا می شود و نیمه گمشده اش را می یابد !

این فیلم قراراست که ماهیت واقعی فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی را نشان دهد . اما هر چه منتظر می مانی چیزی به جز چند صحنه از آرامگاه حافظ ، تخت جمشید ،  مراسم ختنه سوران و البته چند بیت عاشقانه  نمی بینیی . کلاه مخملی ها هم با لنگ های قرمزشان رقصی ایرانی اجرا می کنند تا هم یاد فیلم فارسی های قدیمی را زنده کنند و هم فرهنگ ایرانی را نشان دهند !! عمه خانم هم عکسهای عروس و داماد را پاره می کند و در آب می ریزد و به هم می زند تا آنها خوشبخت شوند ! و البته اینها تنها گوشه هایی از آیین و رسوم ناب ایرانی به روایت حسن فتحی است .  

جالب است اگر بدانید که این فیلم دقیقاً کپی ناشیانه ای از یک فیلم آمریکایی به نام « عروس چاق و چله یِونانی من » است . داستانش هم از این قرار است که یک زن یونانی و یک مرد غیر یونانی عاشق هم میشوند و تصمیم می گیرند با هم ازدواج کنند ولی پدر دختر تنها به شرطی راضی به ازدواج می شود که داماد تمام آدام و رسوم یونانی ها را بپذیرد . چیزی که در « ازدواج به سبک ایرانی » هم شاهد آن هستیم . به طوری که پدر عروس یعنی داریوش ارجمند از داماد می خواهد که آداب و رسوم ایرانی را قبول کند .  اما کل شناخت آقای داماد از ایران محدود می شود به تصاویر دختران خوشگل توی مینیاتورهای قدیمی و ابیاتی از حافظ در وصف خم ابروی یار و ...

 

درباره آتش بس بعداً می نویسم .



آهستان....... تعطیل نمی‏شود!
[عناوین آرشیوشده]