• وبلاگ : آهستان
  • يادداشت : اخراجي‏ها و كاسه‏هاي داغتر از آش !!
  • نظرات : 2 خصوصي ، 8 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام

    من از ده نمكي خيلي دل خوشي ندارم راستش دلم نميخواهد به سرنوشت مخملباف دچار شود

    جنگ كه تمام شد من 17 ساله بودم و يكسالي كلا جبهه بيشتر نرفتم يعني اينقدر ريزه بودم كه چند بار برم گرداندند به زور رفتم آأمهاي شوخ وشنگ و حتي خلافي كه بعضي هاشان متحول شدمد و تا خدا رفتند و بعضي همانطور برگشتند عده اي هم بودند كه عادي و رزمنده و حالا بدتر از صددام

    اشكال اصلي فيلم ده نمكي اينست كه او فيلم ساز نيست وگرنه ميتوان تك و توكي آدمهاي مشابه فيلم را در جبهه نام برد لا اقل من چند تائي را با همين خصوصيات الان ميشناسم . قصه اينست كه فيلم قصه ندارد يك كتاب پر از آدمهاي عجيب و غريب كه شايد در طول عمر يك تيپ ولشكر به تعداد آدمهاي اين فيلم نميرسند نمايانگر فضاي چنگ و جبهه نيست اما روا نيست كه اين نا بلد را متهم به دروغ و نفاق چپ شدن و ... كرد تنها او يك فيلم ساز نيست او يك فيلم ساز نيست اگر علاقه به فيلم سازي در اين حد را دارد بهتر است از راهش وارد شود حتما در آينده خوب خواهد ساخت

    بد نگوئيم به مهتاب اگر تب داريم

    + فرزند ادم 
    در باره شهيد و شهادت مي نويسي اونوقت اينجوري ((مي‌گويند قرار است شخصي به بهانه نمايش « اخراجي‌ها» از تلويزيون، خود را در مقابل مسجد بلال آتش بزند!.)) ارزش يک جانباز و رزمنده رو با اين تيکه طعنه ها به زير سوال مي بري برو خودت رو اصلاح کن ..يااقلا اون مغز فندوفيت رو بکار بنداز و بفمن چي داري مي نويسي .. بازم برات متاسفم
    پاسخ

    ممنون از راهنمايي شما...

    به نام خدا

    سلام دوست من به نظرم دچار وهمي و متاسفانه جانبداري شما همراه با توهين به ديگران است . محترمانه تر هم ميشود نقد كرد .

    اگر منتقداني كه خود رزمنده اند و جانباز و درد كشيده و متلك شنيده و بي بهره از سهم هاي دولتي و غير دوليت كاسه داغتر از آش هستند ديگران احتمالا نخودهايي هستند براي شلوغ كردن فضاي آش ...

    من نام اين تحقيق و تفحص را كه به قول شما اعتراف گرفتن از هم محليهاي مجيد خدمت بوده است را مي گذارم دفاع از شرافت به بازي گرفته يك شهيد ...

    نمي دانم اين وسط چه ارزشي دارد له شدن دهنمكي ها ؟!!!

    برادر عزيز من و دهنمكي و شما و ديگران با ارزشتريم يا ارزش يك قطره خون شهيدي كه در فيلم آقاي دهنمكي استحاله شده است ؟!!!

    به نظرم قياسهاي شما مع الفارق است و بايد در مثالها و نوع ارتباشان تجديد نظر كنيد ....

    فراموش نكنيد كه امثال بنده و شما و دهنمكي و حاتمي كيا و .... هستند كه مدعاي دفاع از ارزشها دارن و ما فقط براي اين نكته است كه وقت مي گذاريم و الا اگر موضوع نقد كسي بود كه ارزش فكر كردن نداشت حتما با هم بحثي هم نداشتيم .... البته من منظورم اين نيست كه ساير سازندگان فيلمها ارزش ندارند بلكه منظورم اين است كه كار انها براي ما اهميتي ندارد.

    البته موقع ساخت اين نوع فيلمها كساني از جنس اقاي دهنمكي بودند كه منتقدان جدي ساخت فيلها بودند چرا كه انروز رصد اين فيلمها با اين بزرگواران بود .

    نمي دانم دعواي شما با لاخره با كيست ؟ با دهنمكي مخالفيد يا موافق فيلم ايشانيد چرا كه تا جايي كه يادم هست از زماني كه ايشان و همكارانشان در شلمچه و .... مشغول شدند جبهه فرهنگي راه افتاد و عده اي برچسب فروش شدند و كتاب فروش و براي تلاش كردند رفقاي ما كتابهايشان را با پول خود چاپ مي كنند و هديه مي دهند .

    اين كار درست نيست كه با تخطعه ديگران سعي كنيد در بحث به او قالب شويد . اين روش آقاي دهنمكي هم هست متاسفانه .

    ((چنين اعتراضاتي دامن ده‌نمكي و فيلمش را هم گرفت كه مثلا چرا مجيد سوزوكي فيلم شما، دقيقا همان شهيد مجيد خدمت نيست،))

    اين مطلب شما را كه مي خوانم با خودم مي گويم شما احتمالا مصاحبه هاي آقاي دهنمكي را نديده ايد . اگر مي ديدد خود مي پذيرفتيد كه ايشان گفته اند شخصيت فيلم من دقيقا همان مجيد سوزوكي است . مي توانستند ادعا كنند كه اين برداشتي آزاد از زندگي يكي از رزمندگان است و البته خود را خادم به شهيد خدمت ناميده اند .

    به نظر من ترس آن روز حاتمي كيا از ..... بود برادر من .

    به هر حال در دفاع از آقاي دهنمكي مجدانه عمل مي كنيد خدا كند در دفاع از دين خدا هم همينگونه باشيد كه ان شا الله هستيد .

    پاسخ

    خيلي جالب است. شمايي كه در نقد خود همه چيز را زير پا گذاشتيد و انواع و اقسام تهمت و اهانت را به عوامل فيلم نثار كرديد ، حالا به من نصيحت ميكنيد كه توهين نكنم... خيلي ممنون از زحمت شما. بقيه جواب را در وبلاگ خودتان نوشته ام.

    سلام

    به جرات مي‌تونم بگم كه از آن كاسه داغ‌تر از آش‌ها متنفرم... .اين همه توهين متني، گفتاري، صوتي و تصويري به مقدسات ما شد، به نشانه اعتراض حتي يك كبريت هم آتش نزدند حالا خودشان را آتش بزنن؟ عمرا! اين بازي كه اين كاسه داغ‌تر از آش‌ها در آوردن تنها خاصيتي كه داره اين هست كه ما رو مضحكه و مسخره طرف مقابل كنه. چهار نفر به‌به و چه‌چه كردن... آقايون هم فكر كردند كارشون درسته... .

    من كه لحظه شماري مي‌كنم اخراجي‌ها را از تلويزيون پخش كننببينم و بعدش بزنم شبكه خبر ببينم مي‌گه كه يه نفر...

    اي خوشا تا محك تجربه آيد به ميان/تا سيه روي شود هر كه در او غش باشد.

    سلام عليكم .متاسفانه بايد گفت هميشه به خودمون حداقل ،اثبات كرديم كه ظرف وجوديمون تحمل ودرك يه سري وقايع رو نداره و خواستيم يه طورايي اگه حتي سري هم ازون بحث در نمي ياريم ،يه طوري تو جوي كه درست كردن آتيش بازي راه بندازيم حتي شده دشمني رو بخندونيم .اين همون چيزيه كه اصلا بهش توجه نميشه .كسي هم نگفته كه نفس اين فيلم فرهنگ جبهه رو به تصوير كشيده .شايد بهتره بشه گفت كه جزيي از زواياي مختلف رزمنده هايي كه پا به درون خاكها گذاشتنه .اگه به نتيجه انتهايي اين فيلم دقت بشه ،فكر نميكنيم كه ميخواست همون تصوير واقعي وهدف اخلاقي رو برسونه ؟همونيكه بهش ميگيم ارزش جبهه؟ فقط هم كافيه كمي ريزبينانه و به دور از نقد نگاهي بندازيم ،متوجه ميشيم كه اين فيلم ناشي از يه برداشت شخصي نيست .

    كاش كه حداقل وقتي خودمون ميگيم كه نبايد طبق برداشت شخصي ،فيلم جنگي ساخته بشه ،پس خودمون هم نبايد انتظار داشته باشيم همين عمل بر روي خواستمون .من فكر ميكنم هدف يه (يه بنده خدا) همونيه كه متاسفانه ميخواد برداشت شخصي خودشون دخيل باشه به اين دليل كه مثلا اگه آقاي پازوكي يه فضايي رو درست ميكردن با انسانهاي نمونه روزگار و ظاهر مذهبي (مثل فيلمهاي ديگه جنگ)شايد كمي راضي تر ميشدن .ولي واقعا جبهه ما فقط همين انسانها بودن ؟اصلا امثالي كه تا قبل جبهه توسط عشقي حتي تو كوچه وبازار راه افتاده بودن ،يعني اين افراد كه باز هم حتي به خاطر همون عشق پا به جبهه ميزارن ،بعيد بوده ؟به نظر من اصلا بعيد نيست .ولي مهم هدفيه كه ازين فيلم گرفته شد .اتفاقا هم مخصوصا برا جوانهامون فضاي ايده آلي درست شده .كه بابا افراد جبهه اي فقط اونايي نبودن كه تسبيح به دست ،ريش به صورت وسر به زير بوده باشن .بلكه ملت با همه قشرش عازم جنگ شده بود .كم نمونه نداريم .

    + بنده خدا 

    سلام براي بار سوم

    من نمي خوام بحث الكي بكنم ولي با چند تكه از چيزهايي كه تو جبهه بود نميشه گفت فيلمي فرهنگ جبهه را به تصوير كشيده است .

    بحث ديد نظامي ها و هنرمندها نيست . عزيز من من كه نگفتم ابعاد نظامي را به تصوير بكشند بلكه منظورم فرهنگ جبهه هست .

    چون فرهنگ جبهه درست و به خوبي به جامعه منتقل نشده طبيعي هست كه نسل امروز با آن بيگانه باشند .و براي همين هست كه هر كس برداشتي از ان دارد .

    هركسي تو جبهه مشغول كاري بود . جهادي سنگر مي ساخت . دكتر طبابت . خدماتي كار خودش را مي كرد ولي بر همه انها فرهنگ واحدي حاكم بود و منظور من هم همينه . فرهنگ عمومي حاكم بر جبهه.

    حالا بازم شما از ديگران مثال بيار. من اون چيزي كه خودم ديدم و باهاش زندگي كردم گفتم . زندگي ، نه چند صباحي بلكه عمري.

    اقاي حاتمي كيا را هم قبول داريم ولي قرار نيست هرچه بسازه دربست قبول كنيم . گفتم تا بحال فيلمي نديدم كه جبهه را انجور كه بود به تصوير بكشد

    ببينيد مثلي هست كه ميگن مشت نمونه خرواره . از هركجاي جبهه را شما انتخاب كني همانند كل جبهه هست و بايد تمام مشخصه هاي جبهه را داشته باشد نه اينكه تافته جدا بافته باشد .

    هنرمند مگه قرار چيكاركنه؟ مگر نه اينكه بايد واقعيت را تصوير كند؟ ولي قرار نيست كه قلب واقعيت بشه .

    من مخالف با فيلمسازي جبهه و جنگ نيستم و همينكه كسي بياد در مورد جنگ فيلم بسازه خودش كار بزرگيه گرچه كارش ناقص باشه و براي همين هم اين فيلمها را و كارگردانان را قبول دارم

    والسلام

    پاسخ

    سلام مجدد :دوست عزيز از خواندن مطالب شما متوجه اين شدم كه بحث شما يك مساله كلي است و ربطي به اين فيلم و يا آن فيلم ندارد. البته اين را هم قبول دارم كه تا حالا براي انتقال فرهنگ جبهه به نسل سوم كاري بزرگ انجام نشده است. اما براي منتقل كردن آن چه كار بايد كرد. ايا غير از اين است كه بايد بچه هاي جنگ خودشان كاري بكنند؟ آيا حاتمي كيا و ده نمكي بچه جنگ نبودند؟
    + بنده خدا 

    سلام دوباره

    ببينيد اونهايي كه تو جبهه بودند با جنگ زندگي كردند و واقعيتهاي جبهه را با گوشت و پوست و خون خود لمس كردند . مثالي بزنم تا موضوع بيشتر باز بشه .

    كسيكه در يك جايي زندگي كرده با اون كسي كه از توصيف ديگران با اونجا آشنا شده فرق زيادي هست . پس اگر بگيم هركس برداشت خودش را از جبهه داره اشتباطه براي اينكه جبهه چيز نا مفهوم و دور از دسترس نبوده كه هركسي از آن برداشت خاص خودش را داشته باشد . جنگ قسمتي از تاريخ مردم ماست و اونهايي كه جبهه رفتند برداشتهاي متفاوت از آن ندارند . چون همه شان چيز واحدي را لمس كردند ولي اونهايي كه جبهه نبودند به همان دليل كه گفتم برداشتهاي متفاتي از جبهه دارند.

    اوني كه گفتم تو جبهه اينگونه تحولات نبوده منظورم بطور عام هست و ضمنا در كامنت قبلي گفتم كه فيلم ساز نبايد فقط بخشي از جبهه را انتخاب و به آن بپردازد بلكه روح حاكم بر جبهه را به تصوير بكشد .

    جبهه فرهنگ خاص خودش را داشت كه الان تو زندگي روزمره ما مثل وجود ندارد.

    گفتيد در يك فيلم يك يا دو ساعته نمي شود جبهه را به تصوير كشيد . من هم قبول دارم ولي حداقل مي شود فرهنگ حاكم بر جبهه را انگونه كه بود تصوير كرد و نه انگونه كه خودمان دوست داريم باشد

    از ما گفتن شما دوست داريد باور كنيد دوست هم داريد باور نكنيد همانطور كه قبلا هم گفتم تابحال فيلمي نديدم كه جنگ را انگونه كه بود به تصوير كشيده باشد . حتي همه انها را هم جمع كني بازهم منعكس كننده واقعيتهاي جبهه نيستند.

    واسلام

    پاسخ

    سلام مجدد1- منظورم از برداشت متفاوت اينست كه بين ديدگاه يك نظامي با يك هنرمند تفاوت ديدگاه وجود دارد. يك نظامي جنگ را از نظر اصول و تاكتيكهاي رزمي نگاه ميكند اما يك هنرمند از ديدگاه خودش. اين هيچ منافاتي با گفته شما ندارد كه جنگ يك چيز واحد بوده و چيز متفاوتي نبوده. اما ميان جنگ سينمايي با جنگ واقعي فرقهايي هست. اين گفته من نيست. استادان اين عرصه هميشه اين حرف را زده اند. مگر ابراهيم حاتمي كيا خود در بطن جنگ نبوده. مگر او را فردي متعهد و بسيجي نمي شناسيم. چرا هميشه و در همه جا حتي در ديدار هنرمندان با رهبري، صراحتا اعتراض كرد و گفت ما هنرمنديم و نمي توانيم از ديدگاه نظامي شما جنگ را ببينيم. ما راه و روش خودمان راداريم. الان سو تفاهمي كه براي مخالفان اين فيلم پيش آمده تا حدودي از اين نوع است. آنها جنگ را آنطور كه خود ميخواهند تصور ميكنند ولي كاري به هنر و سينما ندارند.2- نوشتي كه اي كاش در اين فيلم هم فرهنگ حاكم بر جبهه نشان داده ميشد/ من از شما مي پرسم آيا نشان داده نشد؟ يعني واقعا شما حتي يك صحنه هم پيدا نكرديد كه فرهنگ جبهه را نمايش دهد؟ اگر نديد من براي شما مثال مي زنم:الف) صحنه بمباران شيميايي را يادتان هست؟ ايا در جنگ سراغ نداشتيد كه افرادي ماسك خود را به ديگري ببخشند. اين چيزي است كه در اين فيلم نشان داده شده است.ب) اخلاص و مردانگي رزمندگان : آيا صحنه جوانمردي آن رزمنده ارتشي در اين فيلم نشان داده نشد؟ راستي يك سوال از شما مي پرسم. اگر اين فيلم در بيان واقعيات جنگ و نشان دادن فرهنگ جبهه موفق نبود، پس چرا اكثر تماشاگراني كه آنرا ديدند هرگز ادعا نكردند كه اين فيلم بر عليه جنگ بوده. چه در خارج از كشور و چه در داخل، خيلي از جوانان و افرادي كه سالها بود كه قيد فيلمهاي آبكي جنگي را زده بودند بعد از تماشاي اين فيلم دوباره با آن آشتي كردند. پس چطور مي توان ادعا كرد كه اين فيلم اثري معكوس داشته است....البته من ادعا نمي كنم كه اين فيلم صد در صد در بيان مفاهيم جنگ موفق بوده اما تا حدود زيادي كارش را بخوبي انجام داده است.
    + بنده خدا 

    سلام دوست عزيز

    به نظر من تا بحال فيلمي كه واقعيتهاي جبهه را انطور كه بود به تصوير بكشد ساخته نشده است . فيلمهاي موجود به قول شما برداشت كارگردان فيلم از دفاع مقدس است . البته برداشت از يك موضوع اشكالي ندارد ولي نبايد اصل موضوع فراموش شود . در مورد دفاع مقدس كه قطعه مهمي از تاريخ اين ملت هست بايد با حساسيت بيشتري برخورد كرد . فيلمهايي كه ساخته مي شود بايد فضاي عمومي جبهه ها را نشان دهد و نه اينكه قطعه اي كوچك از آن را انتخاب كرده به آن بپردازيد .

    بنده هم فيلم اخراجي ها را ديدم .

    به نظرم نميشه يك نفر به خاطر عشق مجازي (عشق دختر) جانش را در خطر بياندازد . آنموقعها هركسي راهي جبهه مي شد بايد از خيلي چيزها دست مي كشيد از جمله خانه و خانواده و دنياي مادي ، چون برگشتي دركار نبود حالا چطور يكفر برعكس عمل كرده و به خاطر ان چيزي كه بايد ازش دست مي كشيد راهي جبهه شده است؟

    جبهه جايي براي عشقبازي مجازي نبود . عشق واقعي بايد داشته باشي تا بتواني در اونجا دوام بياوري .

    ببينيد مرز بين شهادت و حماقت به اندازه يك تار موست . كسي كه به خاطر دختري وارد جبهه بشه شهيد محسوب نميشه . البته در فيلم ديديم كه آقا مجيدمتحول شدند . ولي تحول به اين سرعت تا اونجايي كه من ديدم غير ممكنه. ببينيد بايد بستر فراهم باشه . قلب انسان بايد بدون زنگار باشه تا نور خدا در آن بتابد و با ديدن چند صحنه ادمي متحول نميشه . يادمون باشه كه توي جبهه ابليس بيشتر از جاهاي ديگر فعال بود تا رزمنده ها را از راهي كه مي رفتند باز بدارد .

    بحث در مورد جبهه و جنگ وقت زيادي مي خواد و به نظر مي رسه موافقين و مخالفين جنگ به احتمال زياد تو جبهه و جنگ نبوده و از آن برداشت درستي ندارند.

    والسلام

    پاسخ

    سلام و تشكر از نظر شما:1- نمي شود از يك فيلم انتظار داشت كه معنا و مفهوم واقعي ايثار و شهادت و دفاع مقدس را در مدت يكي دو ساعت بخوبي نشان دهد. به قول يكي از فرماندهان جنگ، اگر بخواهيم فيلمي بسازيم كه همه واقعيات را بازگو كند، بايد فيلمي ساخته شود به مدت 8 سال كه همه مراحل ( از دل كندن از خانه و كاشانه و دوران آموزشي و اعزام و سپس عمليات و ...) را نشان دهد كه چنين چيزي امري محال است2- نوشتيد كه محال است كسي به خاطر عشق مجازي جانش را به خطر بيندازد. اما من معتقدم چنين مساله اي محال نيست اگر چه شايد كم و انشگت شمار باشند. 3- از تحول گفتيد. اولا قرار نيست همه تحولات به اندازه چند سال طول بكشد. در روايات و تاريخ هم افراد بسياري سراغ داريم كه در يك آن واحد دچار تحولي عظيم در زندگي خود شده اند و سعادتمند شدند.4- بايد اين را مد نظر داشته باشيد كه از يك فيلم سينمايي نمي توان و نبايد انتظار بيشتري داشت كه دقيقا بتواند همه مراحل تحول فكري و روحي افراد را نشان بدهد. چنين كاري بسيار دشوار است. قطعا تفاوتهايي بين داستان اصلي و فيلم نامه و رمانهاي مشهور با فيلم هاي ساخته شده وجود دارد. اين بستگي به هنر كارگردان دارد كه چگونه اين مهم را نشان بدهد.5- همه هدف بنده اين بوده كه بگويم نبايد ادعا كنيم كه جنگ دقيقا همان چيزي است كه ما ميگوييم. شايد همه افرادي كه به نوعي با جنگ در گير بودند برداشت خودشان را داشته باشند. پس شنواي همه آنها باشيم....